Γράφει ο Αναστάσιος Βασιάδης Μέλος Δ.Σ. του ΠΙΣ
Η γενικότερη πληροφόρηση που μεθοδικά διέρρεε κατά το προηγούμενο διάστημα, ως προς τις προθέσεις της πολιτείας για το νέο ασφαλιστικό περιβάλλον στην χώρα μας, έφερε ως ήδη ληφθείσα πολιτική απόφαση την ενσωμάτωση του ΕΤΑΑ μαζί με το ΤΣΑΥ σε άλλο Ασφαλιστικό Οργανισμό.
Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, μαζί με την Διοικούσα Επιτροπή του ΤΣΑΥ και τους άλλους Πανελληνίους Υγειονομικούς Φορείς δημοσιοποίησε με κάθε τρόπο την απόλυτη αντίθεσή του σε αυτήν την εξέλιξη, πραγματοποιώντας επανειλημμένες παραστάσεις στην πολιτική ηγεσία τους Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
Η ίδια αντίθεση εκφράστηκε με τον ίδιο τρόπο στην νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και ειδικότερα στην Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων, από όπου εκφράστηκε η διαβεβαίωση ότι αυτή η ενσωμάτωση δεν θα γίνει.
Πέραν όμως από τις προσωπικές διαβεβαιώσεις που περιορισμένο πολιτικό βάρος έχουν, παραμένει ενεργό το απευχόμενο ενδεχόμενο να ενσωματωθεί το ΕΤΑΑ μαζί με το ΤΣΑΥ σε άλλο Ασφαλιστικό Οργανισμό, πράγμα το οποίο θέτει σε κατάσταση διαρκούς επιφυλακής ολόκληρο τον υγειονομικό κόσμο.
Όποια και αν είναι η εξέλιξη ωστόσο, επισημαίνεται ότι εξακολουθούν να υφίστανται και να επιτείνονται τα προβλήματα που έχουν ανακύψει με την μεταφορά του Κλάδου Ασθενείας στον ΕΟΠΥΥ, με την δραματική απομείωση των αποθεματικών του Ταμείου, την συνεχιζόμενη θεαματική μείωση του προσωπικού, τις λειτουργικές ανεπάρκειες και τα ζητήματα που σχετίζονται με τις μειώσεις των συντάξεων.
Τα σημαντικότερα ζητήματα που υποβαθμίζουν δραματικά το ΤΣΑΥ και υπονομεύουν την ασφαλιστική προοπτική των υγειονομικών της χώρας, προήλθαν από την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών εκ μέρους των κυβερνήσεων που επέλασαν και μετέτρεψαν το άλλοτε ισχυρό, πλεονασματικό και ευγενές Ταμείο σε ένα εξαιρετικά προβληματικό και επισφαλή Οργανισμό.
Η διεκδίκηση ανάταξης των τρεχόντων προβλημάτων του Ταμείου από την πολιτεία, κωδικοποιείται ως ακολούθως:
ΝΕΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Με τον Ν.3863/2010 Άρθ. 1-7, 37 θεσπίστηκε νέος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης από 1.1.2015. Στο άρθρο 37 προβλέπεται η χρηματοδότηση από το Κράτος όλων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης πλην ΕΤΑΑ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και του Συστήματος Ασφάλισης Προσωπικού της Τράπεζας της Ελλάδος.
Αυτή η διάταξη βρίσκεται σε αναντιστοιχία με την εφαρμογή των άρθ. 1-4 του νόμου για το ΕΤΑΑ.
Διεκδικείται η τροποποίηση του άρθρου 37 ώστε να συμπεριληφθεί και το ΕΤΑΑ στην χρηματοδότηση της βασικής σύνταξης.
Ήδη διαβεβαιώθηκε από την Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας ότι επίκειται η κατάργηση των συγκεκριμένων διατάξεων. Μέχρι την υλοποίηση της διαβεβαίωσης, ο υγειονομικός κόσμος πρέπει να παραμένει σε επιφυλακή.
ΖΗΤΗΜΑ ΜΟΝΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
Μεγάλος αριθμός ασφαλισμένων, (κυρίως νέων αλλά και παλαιών) έχει ζητήσει τη διαγραφή του από την κατηγορία των μονοσυνταξιούχων και την επιστροφή των εισφορών που έχουν καταβάλει, μετά τις περικοπές που έχουν επιβληθεί σε αυτές με τους ασφαλιστικούς νόμους. Το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν εγκρίνει τα εντάλματα επιστροφής διότι αμφισβητεί την νομιμότητά τους.
Τεκμηριωμένη πρόταση διεκδίκησης περιλαμβάνει τις ακόλουθες νομοθετικές ρυθμίσεις:
1.Εξαίρεση απόδοσης μονοσυνταξιούχου από τις περικοπές
2.Δικαίωμα επανεγγραφής με αναδρομική καταβολή εισφορών που ίσχυαν τον χρόνο διαγραφής .
3. Με την συμπλήρωση 39 ετών ασφάλισης, προαιρετική διακοπή μονοσύνταξης ή συνέχιση, με προσαύξηση της σύνταξης 2% ετησίως επί 5 έτη.
4. Δυνητική αναστολή εισφοράς μονοσυνταξιούχου από νέους ασφαλισμένους, σε αλλαγή ασφαλιστικής κατηγορίας και μέχρι την επόμενη αλλαγή. Επιμερισμός και πρόσθεση εισφορών στις δύο επόμενες ασφαλιστικές κατηγορίες. Ισχύς επιλογής για μία μόνο αλλαγή.
5.Δυνητική διακοπή μονοσύνταξης των νέων ασφαλισμένων μετά 15 έτη ασφάλισης, με αναλογική προσαύξηση της σύνταξης. Καταβολή εισφορών 5ετίας.
6.Άτοκη επιστροφή εισφορών μονοσύνταξης κατά την συνταξιοδότηση, όταν δεν πληρούνται προϋποθέσεις του άρθρου 7,παρ.8, εδαφ.β΄Ν.982/1979(ΦΕΚ 239 Α) ή δεν λαμβάνεται αναλογική προσαύξηση.
7.Δυνητική διατήρηση μονοσύνταξης των νέων ασφαλισμένων και μετά τον διορισμό τους σε έμμισθες θέσεις. Υπολογισμός προσαύξησης βάσει των ασφαλιστικών κατηγοριών με σκοπό τις χαμηλότερες εισφορές.
Προσαύξηση βασικής σύνταξης πέραν της 39ετίας για κάθε έτος κατά 3,22%, προς εναρμόνιση στον Ν. 3863/2010 που ορίζει σύνταξη για όλα τα έτη.
ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Η μεγάλη μείωση του προσωπικού των Υπηρεσιών του ΤΣΑΥ έχει σαν συνέπεια τις υπέρμετρες καθυστερήσεις εκκαθάρισης των συνταξιοδοτικών φακέλων, με αποτέλεσμα η απόδοση της σύνταξης να καθυστερεί πέραν των 24 μηνών, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους ασφαλισμένους που διακόπτουν το επάγγελμα τους προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν.
Διεκδίκηση που πρέπει με κάθε τρόπο να εξακολουθήσει να υποστηρίζεται είναι η άμεση στελέχωση των Υπηρεσιών με το απαραίτητο προσωπικό. Εάν αυτό δεν καθίσταται εφικτό πρέπει να ανατεθεί το έργο στον ιδιωτικό τομέα, μετά από την αναγκαία νομοθετική ρύθμιση.
ΠΡΟΣΩΡΙΝΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Εκ της κείμενης νομοθεσίας ορίζεται η υποχρεωτική χορήγηση προσωρινής σύνταξης κατά 80% μετά από πρόχειρο λογιστικό έλεγχο εν όψει της οριστικής εκκαθάρισης μετά από 24 και πλέον μήνες .
Ο χρόνος χορήγησης της προσωρινής σύνταξης ξεπερνά τους 9 μήνες για τους γνωστούς λόγους υποστελέχωσης.
Με το άρθρο 38 του Ν.3996/11 έχει απαγορευτεί η χορήγηση προσωρινής σύνταξης στις περιπτώσεις που λαμβάνεται ταυτόχρονα σύνταξη από άλλο Φορέα, οριστική η προσωρινή.
Επιβάλλεται να υποστηριχτεί ως διεκδίκηση, η τροποποίηση του άρθρου 38 του Ν.3996/11, κατά τρόπον ώστε οι δικαιούχοι υγειονομικοί να λαμβάνουν προσωρινή σύνταξη ανεξάρτητα εάν λαμβάνουν και από άλλη πηγή, καθώς και να ανακαθοριστεί το ποσοστό της προσωρινής σύνταξης στο 95%
ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ
Με τις διατάξεις του Ν 4052/2013 καταργήθηκαν όλες οι υφιστάμενες μέχρι τη δημοσίευση του ρυθμίσεις με τους προηγούμενους νόμους και όλες οι παλαιές αιτήσεις πρέπει να ενταχθούν στο καθεστώς της ρύθμισης του νέου νόμου 4052/2013, που έφταναν στις 45.000 περίπου.
Δυναμική πρέπει να είναι η διεκδίκηση διεκπεραίωσης των νέων ρυθμίσεων βάσει των οικονομικών δεδομένων που ίσχυαν τον χρόνο που υπεβλήθησαν οι αρχικές αιτήσεις, δεδομένου ότι η καθυστέρηση οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην αδυναμία των υπηρεσιών να διεκπεραιώσουν έγκαιρα την εκκαθάριση των αιτήσεων αυτών.
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗ
Εκκρεμούν μεταξύ άλλων προς διεκπεραίωση, επεξεργασίες πρωτοκόλλων εργοδοτών που έχουν συνταχθεί μετά από επιτόπιο έλεγχο, έλεγχοι εργοδοτών ως προς τα οφειλόμενα ποσά, εκκαθαρίσεις εμμίσθων και διαχωρισμοί εισφορών στους αντίστοιχους κλάδους.
Επειδή τα έργα αυτό είναι αδύνατο να διεκπεραιωθούν, με την υπάρχουσα μειωμένη στελέχωση του Ταμείου, διεκδικείται από το εποπτεύον Υπουργείο η ανάθεση του όλου έργου των διεκπεραιώσεων σε τρίτους.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΦΑΚΕΛΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ
Εκ του Ν 4144/2013 (άρθρο 76) ορίζεται η υποχρέωση του ασφαλισμένου να προσκομίζει στο Ταμείο βεβαίωση του εργοδότη με τις εισφορές που έχει παρακρατήσει για το Ταμείο, ώστε να ενημερώνεται ο φάκελος του.
Διεκδικείται η συμπλήρωση του νομικού πλαισίου κατά τρόπο ώστε να προβλέπεται η υποχρεωτική εκ μέρους των εργοδοτών, αναλυτική ηλεκτρονική υποβολή απόδοσης των παρακρατηθέντων για το Ταμείο ποσών, προκειμένου να ενημερώνονται αυτόματα οι φάκελοι των ασφαλισμένων, με πρόβλεψη ποινής σε περίπτωση παράλειψης της υποβολής.
ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ ΤΣΑΥ ΜΕ Ε.Ο.Π.Π.Υ
Η εκκρεμότητα του Ταμείου με τον ΕΟΠΥΥ, που αφορά στην απόδοση των εισφορών των φαρμακοποιών συμψηφίζεται με τις προς απόδοση εισπράξεις των εισφορών υπέρ του ΕΟΠΥΥ.
Όμως η διαδικασία αυτή είναι εξαιρετικά περίπλοκη διότι οι καταστάσεις που αφορούν το μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων που προέρχεται από την ΕΑΠ δεν υποβάλλεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και επομένως δεν είναι εύκολη η λογιστικοποίησή τους και εξαιρετικά δύσκολο να προσδιορισθούν τα ποσά, που αντιστοιχούν σε κάθε Τομέα. Η κατ εκτίμηση ενταλματοποίηση των οφειλών από και προς τον ΕΟΠΥΥ δεν εγκρίνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επίσης καταγράφεται σημαντική υστέρηση ηλεκτρονικής ενημέρωσης του Ταμείου για τις κρατήσεις που γίνονται από τις αποδοχές των απασχολούμενων Υγειονομικών, με αποτέλεσμα αυτοί να εμφανίζονται στο ηλεκτρονικό σύστημα ως ανασφάλιστοι.
Στο διεκδικητικό πλαίσιο εντάσσεται η λειτουργική ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών εφαρμογών κατά τρόπο ώστε η ηλεκτρονικός φάκελος κάθε ασφαλισμένου να ενημερώνεται άμεσα για κάθε μεταβολή.
Ήδη ενεργοποιείται, με φτωχά μέχρι στιγμής αποτελέσματα, η ηλεκτρονική εφαρμογή ΑΤΛΑΣ. Εκτιμάται ότι η πλήρης λειτουργική απόδοση της εφαρμογής θα προωθήσει σημαντικά την διεκδίκηση, η οποία παραμένει ενεργή.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
Με τις διατάξεις των άρθρων 22 και 35 του Ν 2084/92 θεσπίστηκε η συμμετοχή του Κράτους στην Κοινωνική ασφάλιση (τριμερής χρηματοδότηση) των ασφαλιζομένων από 1.1.93 Υγειονομικών.
Η εκκαθαρισμένη απαίτηση του Ταμείου από την εισφορά αυτή έχει γίνει με βάση τα ανωτέρω μέχρι 31.12.2008. Η συνολική εκκαθαρισμένη απαίτηση από τη συμμετοχή του Κράτους ανέρχεται σε 252.531.170 €. Έναντι της απαίτησης αυτής το Ταμείο έχει εισπράξει το ποσό των 11.894.936,70 €.
Η επιτροπή που έχει συσταθεί για τον προσδιορισμό της απαίτησης θα κληθεί να καταλογίσει την οφειλή από το 2009 μέχρι και σήμερα.
Επιβάλλεται η συνολική διεκδίκηση από τον Υγειονομικό Κόσμο της χώρας, της απόδοσης των αιτουμένων ποσών από τον Κρατικό Προϋπολογισμό όπως ορίζεται από τον Ν 2084, δεδομένου ότι Ταμείο έχει υποστεί μεγάλες απώλειες στην περιουσία του από την υποχρεωτική συμμετοχή του στο PSI.
ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΙ – ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην σύνταξη των Ισολογισμών –Απολογισμών των ετών 2002 -2004 η οποία έχει ανατεθεί στην εταιρία ΣΟΛ.
Η καθυστέρηση προέκυψε μετά από παρέμβαση του εποπτεύοντος Υπουργείου για μείωση του αρχικού τιμήματος, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την τροποποίηση του αρχικώς σχεδιασμένου έργου και τη δημιουργία εμπλοκής στην πορεία του.
Η ανάθεση του έργου της κατάρτιση των υπόλοιπων Ισολογισμών (2005-2011) σε τρίτους έχει εγκριθεί από το εποπτεύον Υπουργείο. Η προκήρυξη του έργου δεν έγινε διότι το έργο των Ισολογισμών όλων των ασφαλιστικών φορέων, συμπεριλαμβανομένου και του ΙΚΑ, εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και τη διεκπεραίωση ανάλαβε η ΗΔΙΚΑ. Υπάρχει όμως μεγάλη καθυστέρηση στην εξέλιξη του έργου. Επίσης έχει εγκριθεί η ανάθεση της σύνταξης της Αναλογιστικής Μελέτης των Τομέων Σύνταξης και Πρόνοιας Υγειονομικών σε τρίτους από το εποπτεύον Υπουργείο με καταγραφόμενη βραδύτητα στην εξέλιξη των προβλεπόμενων διαδικασιών.
Διεκδικείται καθολικά η επίσπευση των διαδικασιών ώστε να ολοκληρωθούν και να παραδοθούν το συντομότερο δυνατόν οι ισολογισμοί και η αναλογιστική μελέτη.
ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΑ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΩΝ ΤΣΑΥ
Είναι γνωστό ότι στις έδρες των νομών όπου δεν υφίστανται Περιφερικά Τμήματα η Γραφεία του ΤΣΑΥ, λειτουργούν οι Αντιπροσωπείες των οποίων η υπόσταση και οι αρμοδιότητες ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία.
Επίσης από την νομοθεσία ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των δαπανών λειτουργίας των Αντιπροσωπειών. Μέχρι τις 30 Ιουνίου 2011 η πληρωμή γίνονταν δια εγκρινόμενης παρακράτησης από τις εισπράξεις που διενεργούσε κάθε Αντιπροσωπεία. Μετά την καθιέρωση της συνολικής είσπραξης των εσόδων δια του τραπεζικού συστήματος, σταμάτησαν και οι παρακρατήσεις με αποτέλεσμα οι Αντιπροσωπείες να αποστερηθούν συνολικά κάθε ρευστότητα για την αντιμετώπιση των λειτουργικών τους δαπανών. Έκτοτε καταβάλλονται προσπάθειες προκειμένου να εκδοθούν εντάλματα πληρωμής, τα οποία όμως εκκρεμούν στην υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με διάφορες κατά περίπτωση αιτιάσεις.
Αποτελεί επιτακτική προτεραιότητα η διεκπεραίωση των εκκρεμοτήτων αυτών, ώστε να αποδοθούν οι οφειλές του Ταμείου προς τις Αντιπροσωπείες, με τις δαπάνες των οποίων επιβαρύνονται οι Ιατρικοί Σύλλογοι. Διεκδικητική απαίτηση αποτελεί η νομοθετική ρύθμιση από το εποπτεύον Υπουργείο, ώστε να αρθούν τα εμπόδια που προβάλλονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την αποζημίωση των Αντιπροσωπειών.
ΣΤΕΓΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ
Το κτίριο της Στέγης Υγειονομικών που ανήκει στον Κλάδο Περίθαλψης του ΤΣΑΥ, επιβάλλεται να παραμείνει στα περιουσιακά στοιχεία του Ειδικού Λογαριασμού Στέγης Υγειονομικών, για την εξυπηρέτηση του σκοπού του και να μην μεταφερθεί στον ΕΟΠΥΥ.
Ζητήθηκε επιτακτικά η ανάκληση της διαπιστωτικής πράξης Β1/10060/οικ.23421/4429/5.8.2013 του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης που εντάσσει το ακίνητο στον Κλάδο Περίθαλψης ο οποίος έχει μεταφερθεί στον ΕΟΠΥΥ και να υπαχθεί στο Τομέα Σύνταξης και Ασφάλισης Υγειονομικών του ΕΤΑΑ.
Η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου καλείται να ανταποκριθεί άμεσα σε αυτή την διεκδίκηση.
ΚΤΙΡΙΟ «ΣΑΡΛΙΤΖΑ» ΘΕΡΜΗΣ ΛΕΣΒΟΥ
Το πρώην ξενοδοχείο ΣΑΡΛΙΤΖΑ με τις παρακείμενες εγκαταστάσεις λουτροπηγών που αποτελούν ιδιοκτησία του ΤΣΑΥ στη Θερμή Λέσβου, βρίσκονται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, μετά από εγκατάλειψη δεκαετιών. Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με επίσημο έγγραφό της ζήτησε να αναλάβει την ένταξη του ακινήτου σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα επισκευής και ανακαίνισης, ώστε να αξιοποιηθεί προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και του Ταμείου.
Με την πρόταση της Περιφέρειας, η οποία εκκρεμεί στο εποπτεύον Υπουργείο, εκτιμάται ότι αν αυτή προχωρήσει, μπορεί να περισωθεί ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του Ταμείου, προς όφελος των ασφαλισμένων.
ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΤΣΑΥ
Παρά τις περί του αντιθέτου προσωπικές διαβεβαιώσεις από την Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων, παραμένει η επιφύλαξη για ενδεχόμενη αναζωπύρωση του πολιτικού σχεδιασμού για μείωση των Ασφαλιστικών Οργανισμών σε τρείς, στον αριθμό των οποίων δεν περιλαμβάνεται το ΕΤΑΑ και κατά συνέπεια το ΤΣΑΥ, με προσεχή προοπτική τον ένα και μοναδικό Δημόσιο Ασφαλιστικό Οργανισμό.
Ο Υγειονομικός Κόσμος εξέφρασε και εκφράζει δια των Πανελληνίων Φορέων του, την απόλυτη αντίθεσή του σε αυτή την προοπτική.
Κεφαλαιώδη διεκδίκηση τόσο για τα ισχύοντα θεσμικά πλαίσια, όσο και στα πλαίσια των όποιων περαιτέρω νομοθετικών κινήσεων, επιβάλλεται να αποτελέσει η νομική, οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια του ΤΣΑΥ.
Το σύνολο των απαιτούμενων νομοθετικών ρυθμίσεων και παρεμβάσεων εκ μέρους της πολιτείας, προς αποκατάσταση των δυσλειτουργιών του ΤΣΑΥ και προς όφελος των ασφαλισμένων, έχει τεθεί κατ επανάληψη και διεκδικείται από τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και τους άλλους Πανελλήνιους Υγειονομικούς Φορείς.
Αυτό το διεκδικητικό πλαίσιο πρέπει να υποστηριχθεί με κάθε τρόπο από όλους τους Υγειονομικούς Φορείς που εκπροσωπούν ασφαλισμένους του ΤΣΑΥ, ώστε να ασκηθεί συντονισμένη δυναμική πίεση και να υπάρξει αποτέλεσμα.
Η εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση του ΠΙΣ που πραγματοποιείται στις 7 και 8 Μαρτίου μπορεί και πρέπει να δώσει το έντονο και δυναμικό στίγμα της συνολικής διεκδίκησης, που απαιτούν οι καιροί.