Γιατί ήρθατε στον γιατρό;

0

Δεν έχουν εκπαιδευτεί να επικοινωνούν σωστά οι περισσότεροι ασθενείς μας. Όταν τους ρωτάς, συνήθως στην πρώτη επίσκεψη, γιατί ήρθαν στο γιατρό και τι είναι αυτό που τους κάνει να ανησυχούν σου απαντούν με απαντήσεις πλήρως εκτός θέματος πχ να σας δείξω τον υπέρηχο που μου έκανε ο γιατρός ο κος τάδε (συνήθως για το ίδιο ζήτημα επισκέπτονται 3-4 γιατρούς) ή να σας δείξω την αξονική που έκανα στο τάδε διαγνωστικό κέντρο. Σπάνια θα συναντήσεις ασθενή που θα σου δώσει με σαφήνεια το βασικό στοιχείο του ιστορικού του, δηλαδή πχ πόνεσα ενώ ανέβαινα σκαλιά πριν από λίγο καιρό ή ζαλίστηκα δυο φορές ή κουράζομαι εύκολα τελευταία και ανησυχώ. Δεν θα μιλήσουν απευθείας για το σύμπτωμα ή την ανησυχία για κάτι ή δεν θα σου πουν αμέσως πχ καπνίζω και θέλω να κάνω έναν έλεγχο στην καρδιά μου ή ο πατέρας μου έφυγε αιφνίδια από τη ζωή στην ηλικία που είμαι εγώ τώρα και θέλω να ψαχτώ και εγώ. Δεν το είχα συναντήσει τόσο συχνά στην Βρετανία, εκεί στο εξωτερικό ιατρείο ο βρετανός θα σου μιλήσει για την ουσία της επίσκεψης του, θα σταθεί αμέσως και ξεκάθαρα στο σύμπτωμα και θα σου μιλήσει για αυτό ακριβώς ως αιτία της επίσκεψης του. Αν έχει ιστορικό κάποιας ασθένειας θα σου το πει αμέσως μετά το σύμπτωμα που τον φέρνει εδώ και τώρα στον γιατρό. Οι έλληνες ασθενείς δεν έχουν εκπαιδευτεί να επικοινωνούν στα ίσια και να αρθρώνουν ξεκάθαρα το κλινικό πρόβλημα, συνέχεια δείχνουν και κουβαλάνε τόνους εξετάσεων και φαρμάκων διότι πιστεύουν ότι η ιατρική είναι κυρίως εξετάσεις και ο γιατρός-δεν χρειάζεται να παίρνει ιστορικό και να εξετάζει τον ασθενή κλινικά-αρκεί να παραγγέλνει τόνους εξετάσεων. Και οι περισσότεροι γιατροί δεν εκπαιδεύουν τον ασθενή τους στην καλή επικοινωνία δηλαδή να λέει με λίγα λόγια την αλήθεια που τον φέρνει στον γιατρό. Κάποιοι κρύβονται ακόμη και από τον ίδιο τους τον εαυτό και συμπεριφέρονται ως στρουθοκάμηλοι, φοβούνται την σοβαρότητα του προβλήματος και νοιώθουν ανίκανοι να το αντιμετωπίσουν. Και επίσης οι γιατροί δεν μιλούν ξεκάθαρα για το πρόβλημα, την πρόγνωση, το είδος της θεραπείας, τις μεταβολές στην καθημερινότητα και τις επιπλοκές του προβλήματος. Αντιθέτως παραγγέλνουν συνέχεια εξετάσεις και εξετάσεις των εξετάσεων και ανανέωση ραντεβού για άλλες εξετάσεις και τελικά ο ασθενής δεν έχει καταλάβει τι ακριβώς έχει και πως θα το αντιμετωπίσει. Γενικά η έλλειψη πρακτικής αγωγής και ουσίας στην επικοινωνία είναι αποτέλεσμα της πολύ κακής εκπαίδευσης και στην οικογένεια και στο σχολείο, το πρόβλημα αφορά γενικά την ελληνική κοινωνία. Μας έχουν εκπαιδεύσει σε καθαρά θεωρητικά και ασαφή ζητήματα και μας έχει καταστήσει η κυρίαρχη εκπαιδευτική κοσμοθεωρία πλήρως ανίκανους-τους περισσότερους- να απλουστεύουμε και να αφαιρούμε το περιττό. Επίσης η οικογενειακή αγωγή μαθαίνει τα παιδιά να σκεπάζουν, να μπαλώνουν και να καλύπτουν το πρόβλημα αντί να το συζητούν ανοιχτά με θάρρος, εμπιστοσύνη στον συνάνθρωπο και παρρησία. Όλα μαθαίνουμε να τα σκεπάζουμε και να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα με τάση μετάθεσης της λύσης τους, οι δε λύσεις είναι πρόχειρες και προσωρινές συνήθως.

αθανασιος δριτσας

Αθανάσιος Δρίτσας Καρδιολόγος, Αναπληρωτής Διευθυντής, Ωνάσειο Καρδ. Κέντρο, συνθέτης και συγγραφέας

Share.

Leave A Reply