Επιστρέφοντας απόψε από το εξωτερικό, έλαβα γνώση ενός καθυστερημένου (επί πενθήμερο) Δελτίου Τύπου του κ. Αναπληρωτή Γ.Γ. του Υπουργείου Υγείας, σχετικού με τα Συμπεράσματα του 18ου Συνεδρίου της ΕΕΜΥΥ. Σημείωσα μάλιστα ότι, η ασκούμενη «κριτική» είναι απροκλήτως και έντονα προσωποποιημένη. Ως εκ τούτου, η απάντηση είναι προσωπική και όχι του Δ.Σ. της ΕΕΜΥΥ.
1. Κατ΄ αρχάς, ο κ. Σταμάτης Βαρδαρός φυγομάχησε. Ήταν Επίσημος Προσκεκλημένος (με αριθμό πρωτοκόλλου και αποδεικτικό παραλαβής), προκειμένου ν΄ αναπτύξει τις θέσεις του στο 18ο Συνέδριο, ενώπιον των μαχόμενων στελεχών του ΕΣΥ και να συμμετάσχει στον εκτενή διάλογο και στην διαμόρφωση των Συμπερασμάτων. Περιέργως, δεν προσήλθε στο συνέδριο μιας αμιγώς επιστημονικής εταιρείας, που αφορούσε στον τομέα ευθύνης του, ενώ σπεύδει προθύμως και μονολογεί σε εκδηλώσεις επιχορηγούμενες από τον ιδιωτικό τομέα.
2. Ο άγνωστος σε μένα κ. Σταμάτης Βαρδαρός είναι, δυστυχώς, αγενής. Όταν σε τιμά με επίσημη Πρόσκληση ένας φορέας του κύρους της ΕΕΜΥΥ, αν δεν θέλεις ή δεν μπορείς να προσέλθεις, λόγοι απλής δεοντολογίας και στοιχειώδους ευγενείας επιβάλουν τουλάχιστον να γνωστοποιήσεις στους διοργανωτές την απουσία σου, ιδιαίτερα μάλιστα όταν σου έχει ζητηθεί, για την καλύτερη διαχείριση του συνεδριακού χρόνου. Ο κ. Αναπληρωτής δεν μπήκε στον κόπο…
3. Ο νεαρός κ. Σταμάτης Βαρδαρός πρέπει να μάθει ότι ο επιστημονικός διάλογος διεξάγεται στα συνεδριακά αμφιθέατρα και στα έγκριτα επιστημονικά περιοδικά. Τα Δελτία Τύπου είναι για όσους επιδίδονται σε μικροπολιτική (informal politics), με διαστρεβλώσεις απόψεων, παραλήψεις φράσεων, αποσιωπήσεις θέσεων και λογικά άλματα παραπλάνησης της κοινής γνώμης.
4. Η αριθμητική της ΕΕΜΥΥ αναφέρεται στο σύνολο των Μονάδων ΠΦΥ, που έχει χρυσοπληρώσει ο ελληνικός λαός, χωρίς ποτέ να εισπράξει τα αντίστοιχα ωφελήματα. Ενημερώνω τον νεόκοπο στον χώρο της Πολιτικής Υγείας κ. Αναπληρωτή ότι είναι περισσότερες των 560, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι πολλές δεν λειτουργούν, εξαιτίας των πολιτικών όλων των τελευταίων κυβερνήσεων. Ο ίδιος πάντως, οφείλει τουλάχιστον να μετρήσει πόσες λειτουργούν σήμερα, διότι τη μία μέρα τις βρίσκει 331 και την άλλη τις κατεβάζει σε 300. Με αυτό τον ρυθμό, σε 2-3 εβδομάδες θα τις εξαφανίσει τελείως…
5. Μόνον η οίηση της εξουσίας ενός (υποπτεύομαι) επίδοξου πολιτευτή θα μπορούσε να επιτρέψει σε κάποιον με θεωρητική ενασχόληση με την Πολιτική Υγείας μόλις δέκα(10) μηνών, να κάνει επιστημολογικές συστάσεις σε ανθρώπους που έμαθαν «πώς δενότανε τ΄ ατσάλι» του ΕΣΥ με 35χρονη μάχιμη εργασία, αρθρογραφία, έρευνα και μη αμφισβητηθείσες ποτέ δημόσιες προτάσεις.
6. Μια ευνοϊκότερη ερμηνεία για τον κ. Αναπληρωτή είναι ότι υπέγραψε αφελώς ένα Δελτίο Τύπου, που του δόθηκε έτοιμο. Σ΄ αυτή την περίπτωση, του συνιστώ να προτρέψει τον πραγματικό συντάκτη να εμφανισθεί στο προσκήνιο, ώστε ενδεχομένως να καταστεί εφικτή μια σοβαρή επιστημονική συζήτηση, για την οποία θα ζητήσω να διατεθούν οι σελίδες του περιοδικού «Επιθεώρηση ΥΓΕΙΑΣ» της ΕΕΜΥΥ. Στο μεταξύ, είναι χρήσιμο για τον ίδιο να διαβάσει την ιστορία της επαγγελματοποίησης του ιατρικού σώματος στην Ελλάδα και να πληροφορηθεί ποιες υπήρξαν οι συνέπειες της δημοσιοϋπαλληλοποίησης του προσωπικού του ΕΣΥ.
Γιώργος Ι. Στάθης
Πρόεδρος της ΕΕΜΥΥ
https://www.docmed.gr/18o-sinedrio-tis-eemii-na-energopiithoun-ta-iparchonta-560-kentra-ke-monades-pfi/
Δελτίο τύπου ΥΥΚΑ
Παρατηρήσεις αναφορικά με τα συμπεράσματα του 18ου Συνεδρίου της Ελληνικής Εταιρείας Management Υπηρεσιών Υγείας
Στις 07-08 Οκτωβρίου 2016 πραγματοποιήθηκε το 18ο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Management Υπηρεσιών Υγείας στο Γ.Ν. Παπαγεωργίου στη Θεσσαλονίκη, με κύρια θεματική την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και την απεμπλοκή της από τα νοσοκομεία. Με το πέρας των εργασιών του συνεδρίου, ο Πρόεδρος της ΕΕΜΥΥ Γιώργος Ι. Στάθης, παρουσίασε τα συμπεράσματα και τόνισε τις προτεραιότητες της Πολιτικής Υγείας. Παρακαλούμε τον κο Στάθη, όντας Πρόεδρος μιας αμιγώς επιστημονικής εταιρείας και συγκεκριμένα ενός τόσο σημαντικού τομέα όπως της υγείας, να διασταυρώνει τα στοιχεία του και να καταθέτει με επιστημονική επιχειρηματολογία τις προτάσεις της εταιρείας. Οι ατεκμηρίωτες απόψεις δεν συνάδουν με την φύση της εταιρείας και συμβάλλουν αρνητικά στο κοινωνικό αντίκτυπο των υπηρεσιών υγείας.
Ο Πρόεδρος της ΕΕΜΥΥ Γιώργος Ι. Στάθης αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην στήριξη και ενεργοποίηση των 560 Κέντρων Υγείας και Μονάδων ΠΕΔΥ, που υπάρχουν ήδη, με σκοπό να εξασφαλιστούν υπηρεσίες σε 19.000 πολίτες ανά κάθε μονάδα. Αφενός, το σύνολο των Κέντρων Υγείας και Μονάδων Υγείας ανέρχεται στις 331 δομές σε όλη την χώρα. Αφετέρου, η απλή διαίρεση του συνολικού πληθυσμού της χώρας με τον αριθμό των δομών δεν συνιστά πολιτική υγείας. Κέντρα υγείας σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές εξυπηρετούν πολύ μικρότερο πληθυσμό, και μονάδες υγείας στον αστικό ιστό πολύ μεγαλύτερο, καθιστώντας την ανισοκατανομή των σημείων πρόσβασης εγγενής παθογένεια του ελληνικού συστήματος υγείας. Η τομεοποίηση των υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που βρίσκεται σε ισχύ από τον Ιανουάριο του 2016, εξετάζει τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της κάθε περιοχής ξεχωριστά, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα των κατά τόπους παρεμβάσεων.
Επίσης αναφέρεται ότι είναι απαραίτητη η ενσωμάτωση σε ενιαίο οργανισμό Πρωτοβάθμιας – Επείγουσας Φροντίδας των 560 (σημ: που είναι 331) δομών, του ΕΚΑΒ και των αυτόνομων Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) που πρέπει να συσταθούν στα Νοσοκομεία. Όχι μόνο δεν είμαστε αντίθετοι στην ολοκληρωμένη και συνεχή παροχή φροντίδας και περίθαλψης, αλλά μάλιστα κινούμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση. Η αφηρημένη όμως εννοιολογική σύνδεση της επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας με αυτή της πρωτοβάθμιας και επικεντρωμένης στην κοινότητα φροντίδας, διαιωνίζει μια στρέβλωση που δεν επέτρεψε την ορθή ανάπτυξη, μιας καθολικής εθνικής πολιτικής με έμφαση στην προαγωγή και την πρόληψη. Η πρώτη επαφή με το σύστημα δεν ταυτίζεται απαραίτητα με τις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Η ανακοίνωση του συνεδρίου αναφέρει επιπροσθέτως, ότι “η διάγνωση δεν πραγματοποιείται «με την επίκρουση και την ακρόαση» του ασθενούς, αλλά σε ολοκληρωμένες μονάδες κλινικοεργαστηριακού ελέγχου”, υποστηρίζοντας εμμέσως ότι ένας Γενικός Γιατρός δεν μπορεί να τελέσει το έργο του χωρίς τον απαραίτητο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό. Η παγκόσμια εμπειρία και βιβλιογραφία αποδεικνύουν ότι αυτό απέχει πολύ από την επιστημονική πραγματικότητα και επίσης η συγκεκριμένη άποψη της ΕΕΜΥ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την ίδια τους την πρόταση για “μετατροπή” θέσεων Ειδικευομένων, από τις κορεσμένες ειδικότητες σε αυτή της Γενικής Ιατρικής.
Όσον αφορά την “ηλεκτρονικοποίηση της διαχείρισης των ασθενών”, η παρατήρησή μας έγκειται στην λεπτή γραμμή μεταξύ διαχείρισης ασθένειας, που αφορά ένα νοσοκεντρικό σύστημα και ολιστικής προσέγγισης του πληθυσμού, που αφορά ένα ανθρωποκεντρικό σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Τέλος, θα επιθυμούσαμε να μας εξηγηθεί ο όρος “δημοσιοϋπαλληλοποίηση”, με ποιο τρόπο είναι αντίθετος στην άσκηση της ιατρικής και να μας υποβληθούν συγκριτικά δεδομένα αξιολόγησης αποτελεσματικότητας των υγειονομικών που αμείβονται από το δημόσιο με αυτών που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα, είτε της χώρας μας είτε κάποιας άλλης χώρας, με παρόμοιους οικονομικούς, κοινωνικούς και υγειονομικούς δείκτες.