Τα S.O.S. της διατροφής για τις εξετάσεις

0

Οι πανελλήνιες εξετάσεις ξεκίνησαν. Όλοι όσοι σχετίζονται με αυτή την αγχώδη διαδικασία ψάχνουν για ελιξίρια τροφές που να βελτιώνουν την μνήμη, παρατείνουν τις ώρες διαβάσματος & αυξάνουν τη συγκέντρωση, αποσκοπώντας στην καλύτερη δυνατή απόδοση στις εξετάσεις. Ξεκινήσετε με ένα πλήρες, ισορροπημένο πρωινό. Το σώμα χρειάζεται ενέργεια για να λειτουργήσει καλά, ιδιαίτερα μετά το νυχτερινό ύπνο, που τα αποθέματα ενέργειας είναι χαμηλά. Πολλές μελέτες, μάλιστα, έχουν συσχετίσει τη λήψη ενός υγιεινού πρωινού με καλύτερη σχολική απόδοση, μεγαλύτερη ικανότητα εκμάθησης, μνήμης & συνδυαστικής σκέψης.

·         Το μεσημεριανό φαγητό είναι το κυριότερο γεύμα της ημέρας. Είναι προτιμότερο να υπάρχει μια σταθερή ώρα για όλη την οικογένεια καθώς συμβάλλει στη χαλάρωση των παιδιών. Καλό είναι λοιπόν να υπάρχει μια ποικιλία στα γεύματα καθώς ανοίγει η όρεξη & εξασφαλίζεται η πρόσληψη όλων των θρεπτικών συστατικών.

·         Το βραδινό είναι προτιμότερο να είναι πιο ελαφρύ από το μεσημεριανό, καθώς οι καύσεις με το πέρας της ημέρας έχουν μειωθεί ταυτόχρονα με τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας.

·         Αποφύγετε τα μεγάλα, λιπαρά & δύσπεπτα γεύματα. Οι λιπαρές τροφές καθυστερούν στην έξοδό τους από το στομάχι και έτσι επιμηκύνουν την πέψη, μειώνουν τη δυνατότητα συγκέντρωσης & προκαλούν υπνηλία.

·         Καλή ενυδάτωση σημαίνει λιγότερη κόπωση, καλύτερη συγκέντρωση & καλύτερη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος. Να αποφύγετε τα υγρά που περιέχουν ζάχαρη (χυμοί, αναψυκτικά, κακάο), καθώς οδηγούν σε απότομη πτώση του σακχάρου στο αίμα & κατ’ επέκταση σε απότομο αίσθημα κόπωσης & μειωμένη συγκέντρωση.

·         Εάν δεν είστε συνηθισμένοι σε κατανάλωση καφεΐνης, αποφύγετε τα αναψυκτικά τύπου κόλα & τονωτικά με καφεΐνη, καθώς μπορεί να απορυθμίσουν τα ωράρια του ύπνου σας.

·         Ιδιαίτερη προσοχή ενδείκνυται στην καθημερινή πρόσληψη αυξημένης ποσότητας πρωτεϊνών (από κρέας), που βοηθούν στην ανάπτυξη των μυών καθώς & στην αυξημένη πρόσληψη απαραίτητων λιπαρών οξέων (από ψάρια) που προάγουν την πνευματική απόδοση. Έχει βρεθεί ότι τα ω-3 λιπαρά οξέα βοηθούν στην ενίσχυση της μνήμης, την ικανότητα συγκέντρωσης & επεξεργασίας πληροφοριών.

·         Αυξήστε την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων με χαμηλά λιπαρά καθημερινά σε 3-4 μερίδες.

·         Προτιμήστε τα μη επεξεργασμένα δημητριακά σαν βάση των γευμάτων, καθώς απελευθερώνουν σταδιακά ενέργεια και περιορίζουν την κόπωση. Καλές πηγές είναι τα κουάκερ, τα μούσλι, το πολύσπορο ψωμί και τα ολικής άλεσης δημητριακά

Αυξήστε την κατανάλωση φρούτων, λαχανικών οσπρίων, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί μια διατροφή, καθημερινά πλήρης σε βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικές ουσίες, νερό & φυτικές ίνες, που να θωρακίζουν τον οργανισμό.
Περιορίστε την κατανάλωση ανθυγιεινών σνακ (fast food, κρουασάν, πατατάκια κ.α.), που προσφέρουν μόνο κενές θερμίδες.
Τα άτομα που ακολουθούν αυστηρές δίαιτες έχουν χαμηλότερη ικανότητα μνήμης & αυτό γιατί οι δίαιτες αυτές στερούν από τον εγκέφαλο βασικά θρεπτικά συστατικά, λόγω του αποκλεισμού του ψωμιού, ζυμαρικών, πατάτας, ρυζιού, φρούτου, του ελαιολάδου, της βιταμίνης Ε – απαραίτητη για την ομαλή διαδικασία της μνήμης.
Η λήψη συμπληρωμάτων πρέπει να συστήνεται αποκλειστικά από ειδικούς(διαιτολόγος, γιατρός), όπου θα έχει αξιολογηθεί η κάλυψη των θρεπτικών αναγκών. Γενικά, τα συμπληρώματα βοηθούν στην πνευματική λειτουργία, όμως προσοχή χρειάζεται σε κάποια που περιέχουν καφεΐνη & μπορεί να υπερδιεγείρουν το νευρικό σύστημα.
Η επιλογή του φαγητού είναι προτιμότερο να γίνει από τον ίδιο το μαθητή. Πρέπει το φαγητό να είναι τόσο γευστικό, εύπεπτο, όσο και δυναμωτικό. Η αποφυγή της κατανάλωσης καφέ τις βραδινές ώρες συνίσταται, διότι μπορεί να σας προκαλέσει αϋπνία & εκνευρισμό. Την ημέρα των εξετάσεων δεν πρέπει να πάτε νηστικοί, ενώ την προηγούμενη καλό είναι να έχετε ξεκουραστεί αρκετά.
 

Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι η σωστή διατροφή μπορεί να αποτελέσει σύμμαχο στη διαδικασία των σχολικών εξετάσεων.

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΔΕΔΕ

Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

MSc στην Κλινική Διατροφή

Απόφοιτος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Διατροφολόγων

Μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων – Διατροφολόγων Ελλάδος

Κύπρου 1, 22132 Τρίπολη

Τηλ. 2710 232841, Κιν. 6948 583421

Email: vasodede@gmail.com

Share.

Leave A Reply