Ψηφιακή επανάσταση στην ιατρική

0

Τηλεϊατρική, ιατρικά συμβούλια μέσω τηλεδιάσκεψης, ψηφιακοί φάκελοι ασθενών, θάλαμοι νοσοκομείων εξοπλισμένοι με συστήματα multimedia, οικιακές συσκευές ενδοεπικοινωνίας ασθενών και φροντιστών, ρομπότ συντροφιάς. Οι εφαρμογές της τεχνολογίας στην ιατρική είναι άπειρες και πλέον διαθέσιμες στην αγορά, όπως αναδείχθηκε στην έκθεση Connecting Healthcare IT – conhIT 2018 στο Βερολίνο, στο καθιερωμένο «ραντεβού» μεταξύ βιομηχανίας, ερευνητικών κέντρων, μάχιμων ιατρών και startups.

Ο εν λόγω κλάδος αποκτά όλο και μεγαλύτερη δυναμική, όπως διαφάνηκε από τη συμμετοχή: 577 εκθέτες (70 περισσότεροι από το 2017), μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, φαρμακευτικές, νεοφυείς επιχειρήσεις, σωματεία, ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και εταιρείες που συμμετείχαν σε εθνικά περίπτερα (Ελβετία, Αυστρία, Φινλανδία κ.ά.) εξήγησαν σε συνολικά 10.000 επισκέπτες τις ωφέλειες χιλιάδων εφαρμογών και συσκευών στην υγεία, την ευεξία και την κινητικότητά μας.


Εκτινάχθηκε η συμμετοχή στο καθιερωμένο «ραντεβού» μεταξύ βιομηχανίας, ερευνητικών κέντρων, μάχιμων γιατρών και startups.

Η προσέλευση στη γερμανική πρωτεύουσα ήταν αναμενόμενη, καθώς το γερμανικό σύστημα υγείας βρίσκεται στη μεταβατική φάση προς την ψηφιοποίηση. Εξ ου και την έναρξη της έκθεσης προλόγισε ο υπουργός Υγείας της νέας κυβέρνησης Γενς Σπαν, που δεσμεύθηκε ενώπιον του ακροατηρίου ότι η ψηφιοποίηση των ιατρικών διαδικασιών με την ταυτόχρονη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των ασθενών θα αποτελέσει προτεραιότητά του. «Η ψηφιοποίηση θα αναβαθμίσει την περίθαλψη», δήλωσε ο 38χρονος υπουργός, που προτίθεται να στηρίξει τη μεταρρύθμιση προς όφελος των ασθενών ειδικά δε της επαρχίας, για τους οποίους η τηλεϊατρική μπορεί να αποβεί ευεργετική.

Ωστόσο, και οι νοσοκομειακοί γιατροί φαίνεται ότι τάσσονται υπέρ μιας τέτοιας αλλαγής. Σε σφυγμομέτρηση που συμμετείχαν 1.700 γιατροί, μέλη του Marburg Bund, σωματείου νοσοκομειακών γιατρών, πάνω από 80% θεωρούν την ψηφιοποίηση μοναδική ευκαιρία που θα διευκολύνει την καθημερινή τους δουλειά (40%) και θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες (46%). Μάλιστα, ο επικεφαλής του σωματείου δρ Πέτερ Μπόμπερτ κατέληξε ότι μέσω της ψηφιοποίησης «θα ανακτήσουμε τον ανθρωπισμό μας, που χάθηκε υπό το βάρος της εξοικονόμησης πόρων στην υγεία».


Οι τεχνολογικές εφαρμογές που δύνανται να αλλάξουν τη ζωή μας προς το καλύτερο είναι αμέτρητες. Πλήθος e-συσκευών, που θα μπορούμε να έχουμε επάνω μας, προτάθηκε στην έκθεση ως μέσο πρόληψης.

Κόμβος για τους γιατρούς

Μέσω της ψηφιοποίησης μπορεί να γίνει ο ασθενής συμμέτοχος στη θεραπευτική διαδικασία, όπως περιέγραψε ο δρ Πέτερ Χάας, καθηγητής στο ΤΕΙ Ντόρτμουντ. «Θα μπορούσε να λειτουργεί ένας πληροφοριακός κόμβος, στον οποίο ο γιατρός θα αναρτούσε πληροφορίες για την κατάσταση υγείας του εκάστοτε ασθενούς, τις προτεινόμενες θεραπείες και τις συνέπειές τους, προκειμένου ο ασθενής να μη χάνεται ούτε να πανικοβάλλεται στο πληροφοριακό χάος του Διαδικτύου». Αλλες τεχνολογικές δυνατότητες θα ήταν ένα ψηφιακό ημερολόγιο, που θα υπενθύμιζε εγκαίρως τις επαναληπτικές εξετάσεις και θα κατέγραφε τα αποτελέσματα, η άμεση επικοινωνία γιατρού και ασθενούς, όπως και ατόμων που πάσχουν από την ίδια ασθένεια. Οι παραπάνω δυνατότητες θα προσέφεραν διαφάνεια και εξοικονόμηση πόρων και ενέργειας στη θεραπευτική διαδικασία και θα ενδυνάμωναν τον ασθενή. «Εχοντας μπροστά του όλα τα δεδομένα, μπορεί από κοινού με τον γιατρό να παίρνει αποφάσεις», συμπληρώνει ο Γερμανός καθηγητής, που προτείνει αλλαγές και στο hardware. «Τα περισσότερα νοσοκομεία δεν έχουν καν email να απαντούν σε πιθανά ερωτήματα πολιτών, ενώ οι θάλαμοι διαθέτουν μόνον τηλεόραση και τηλέφωνο, όταν πλέον όλοι, μικροί και μεγάλοι, χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο στην επικοινωνία και τη διασκέδαση».

Φυσικά, προϋπόθεση για όλα τα παραπάνω αποτελεί η ψηφιοποίηση του ιατρικού φακέλου, μια καινοτομία της οποίας η «αχίλλειος πτέρνα» είναι η διαχείριση και ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων. «Οποιος θα έχει στην κατοχή του τα δεδομένα θα έχει και την ισχύ» σκιαγραφεί ο δρ Βουλφ Ντίτριχ Λέμπερ, εκ μέρους του εθνικού σωματείου ασφαλιστικών κεφαλαίων (Spitzenverband), μια θεωρητική διαμάχη, πώς δηλαδή θα αρχειοθετούνται τα δεδομένα και μέχρι ποιο σημείο θα είναι προαπαιτούμενη η συναίνεση του ασθενούς. Το θέμα, όπως τόνισε, θα απασχολήσει την κοινή γνώμη στη Γερμανία, καθώς βρίσκεται προ των πυλών η συζήτηση για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για την επιδημιολογική παρακολούθηση των μεταδιδόμενων ασθενειών.

Κατά τη διάρκεια των τριών ημερών της έκθεσης (17-19 Απριλίου), κατατέθηκαν προτάσεις, αλλά και ανησυχίες. Κοινή πεποίθηση, ωστόσο, ήταν ότι η προστασία των δεδομένων είναι τεχνολογικά επιλύσιμη. «Δεν χρειαζόμαστε περισσότερους γιατρούς, αλλά ευσυνείδητους προγραμματιστές», κατέληξε ο δρ Χάας.

Εξοικονόμηση χρόνου, μείωση της γραφειοκρατίας, διαφάνεια, αυτοματοποίηση διαδικασιών θα φέρει η ψηφιοποίηση της αρχειοθέτησης και των ιατρικών πράξεων. «Ο ασθενής δεν θα έχει έννοια να κουβαλάει τους φακέλους από απεικονιστικές εξετάσεις πολλών ετών ούτε την αγωνία μήπως τις χάσει», αναφέρει στην «Κ» αντιπρόσωπος της εταιρείας Rhenus Office Systems, μιας εκ των εκατοντάδων που έχουν αναπτύξει λογισμικά τέτοιου τύπου, τα οποία πλέον έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται σε γερμανικά νοσοκομεία. Η ψηφιοποίηση θα δίνει επίσης τη δυνατότητα εντοπισμού πιθανών ιατρικών λαθών, κάτι που θα καθιστά εφικτή την απόδοση ευθυνών.

Ψηφιακή σύνδεση παρέχεται όμως και σε κινητές μονάδες υγείας, που παρέχουν περίθαλψη κατ’ οίκον, ενώ πλέον διασυνδεδεμένο μπορεί να είναι κάθε ασθενοφόρο, το οποίο μέσω της πλατφόρμας θα παίρνει σαφείς οδηγίες για τη σοβαρότητα των ταυτόχρονων περιστατικών και την προτεραιότητα που πρέπει να τους δοθεί. Αντίστοιχα συνδεδεμένη μπορεί να είναι η αίθουσα του χειρουργείου με τα άλλα τμήματα, ώστε οι γιατροί άλλων ειδικοτήτων να μπορούν να παρακολουθούν μέσω κάμερας την πορεία της επέμβασης. Η ολλανδική εταιρεία Inter Visual Systems προσφέρει λογισμικό μέσω του οποίου μπορούν να γίνονται ιατρικά συμβούλια και συνεργασίες μεταξύ νοσοκομείων διαφορετικών χωρών, έχοντας στη διάθεση τους live εικόνα και ψηφιοποιημένο τον φάκελο των ασθενών.

Ψηφιακό ιστορικό

«Εμείς προτείνουμε την ψηφιοποίηση και του κοινωνικού ιστορικού μέσω της πλατφόρμας που έχουμε από το 2010 αναπτύξει και απευθύνεται στο προσωπικό κοινωνικών υπηρεσιών σε δομές υγείας», συμπλήρωσε από άλλο περίπτερο εκπρόσωπος της Νubedian, «η συμπλήρωση των κατάλληλων ψηφιακών εγγράφων διαρκεί 2 με 3 λεπτά, είναι διαθέσιμα σε όλα τα μέλη της υπηρεσίας (που έχουν κωδικό πρόσβασης) και δη σε βάθος ετών, δηλαδή εύκολα ανακαλούνται τα πορίσματα παλαιότερων επισκέψεων». Ακόμα πιο γρήγορη καθιστά την καταγραφή των πορισμάτων το σύστημα voice4medicine, με το οποίο ο γιατρός «διαβάζει» μια ακτινογραφία και η διάγνωση ψηφιοποιείται αυτόματα.

Έντυπη καθημερινή

http://www.kathimerini.gr/960293/gallery/epikairothta/kosmos/yhfiakh-epanastash-sthn-iatrikh

Share.

Leave A Reply