Με μια αιφνιδιαστική απόφαση (16-6-15) η Διοίκηση της 2ης ΥΠΕ, δίνει τη χαριστική βολή στο Πρωτοβάθμιο Σύστημα Υγείας κατεδαφίζοντας ό,τι είχε απομείνει όρθιο από το σύστημα εφημέρευσης των Κέντρων Υγείας των νησιών του Αιγαίου και της ανατολικής Αττικής. Με εντολή προς τους διευθυντές των Κέντρων Υγείας διατάσσεται η άμεση και δραματική περικοπή των προγραμμάτων εφημεριών, ώστε σε κάθε Κέντρο Υγείας να εφημερεύει ένας και μοναδικός γιατρός και ένα άλλος να είναι σε ετοιμότητα. Στους πιο τουριστικούς προορισμούς (Μύκονος, Σαντορίνη, Μήλος, Πάρος) προβλέπεται να υπάρχει και δεύτερος γιατρός σε ενεργό εφημερία. Όμως ένας γιατρός είναι πρακτικά αδύνατο να ανταπεξέλθει στον καθημερινό φόρτο εργασίας, να εξετάζει επί 16 ως 24 ώρες, να πραγματοποιεί τις επείγουσες εργαστηριακές εξετάσεις, να εκτελεί το νοσηλευτικό έργο (λόγω έλλειψης νοσηλευτικού προσωπικού), να πραγματοποιεί κατ’ οίκον επισκέψεις και να συνοδεύει τα περιστατικά που χρήζουν διακομιδής. Αν εφαρμοστεί η συγκεκριμένη εντολή η εντατικοποίηση της δουλειάς θα οδηγήσει στην σωματική κατάρρευση των γιατρών, θα αυξήσει τα ιατρικά λάθη και θα θέσει σε άμεσο κίνδυνο την υγεία, την σωματική ακεραιότητα και την ζωή των ασθενών. Με δεδομένο πως δεν προβλέπεται εφημερία ετοιμότητας στους αγροτικούς γιατρούς, ουσιαστικά οι αγροτικοί γιατροί αφήνονται να εφημερεύουν χωρίς την επίβλεψη ειδικού γιατρού και χωρίς εκπαίδευση, να αντιμετωπίζουν δυνητικά περίπλοκα περιστατικά.
Δεν έφτανε που οι γιατροί των Κέντρων Υγείας εφημερεύουν, απλήρωτοι από την αρχή του χρόνου, καθώς δεν τους έχει καταβληθεί ούτε το ποσό των εφημεριών του πρώτου τριμήνου, που έλαβαν οι συνάδελφοι τους στα Νοσοκομεία. Δεν φτάνει που εργάζονται σε πραγματικά άθλιες συνθήκες, με τρομακτικές ελλείψεις προσωπικού και υλικών. Τα Κέντρα Υγείας και τα Περιφερειακά και Πολυδύναμα ιατρεία λειτουργούν με τεράστια κενά σε νοσηλευτές, οδηγούς ασθενοφόρων, προσωπικό καθαριότητας και φύλαξης, παρασκευαστές, ειδικευμένους και αγροτικούς γιατρούς. Αρκετά Κέντρα Υγείας έχουν ήδη αναστείλει την λειτουργία των μικροβιολογικών και ακτινολογικών τους εργαστηρίων, ενώ σε όλα λείπουν υγειονομικό υλικό, αντιδραστήρια εργαστηρίων, γραφική ύλη, είδη υγιεινής. Με την παρούσα απόφαση του Διοικητή της 2ης Υ.ΠΕ. τα Κέντρα Υγείας, στην ουσία υποβαθμίζονται σε αγροτικά ιατρεία 24ωρης ετοιμότητας, με εξουθενωμένους και κακοπληρωμένους γιατρούς και κακής ποιότητας υπηρεσίες στους πολίτες. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις το κοντινότερο νοσοκομείο είναι συχνά πολύ δύσκολο να προσεγγιστεί π.χ. λόγω καιρού, ενώ πρόσθετες δυσκολίες δημιουργούνται από τα γνωστά προβλήματα στο ΕΚΑΒ και στο σύστημα διακομιδών.
Είναι δε εντυπωσιακό πως η εντολή περικοπής των προγραμμάτων εφημεριών δίνεται ΤΩΡΑ, στην καρδιά της τουριστικής περιόδου αφ ενός και σε μέρες που υπάρχουν στα νησιά κύματα προσφύγων αφ ετέρου. Δηλαδή, ζητείται η περικοπή των προγραμμάτων εφημεριών – καθαρά για οικονομικούς λόγους όπως ομολογείται στο έγγραφο της 2ης ΥΠΕ – τώρα που πολλαπλασιάζεται ο πληθυσμός των νησιών !
Απαιτούμε :
– Να ανακληθεί η απαράδεκτη εντολή της 2ης ΥΠΕ για περικοπή εφημεριών στα ΚΥ
– Συμπαραστεκόμαστε στους συναδέλφους που αρνούνται να την εφαρμόσουν
– Να αποζημιωθούν οι επί 6 μήνες απλήρωτες εφημερίες στους γιατρούς των ΚΥ
– Να καλυφθούν τα κενά στα νησιά με μόνιμο ιατρικό και λοιπό προσωπικό
Η ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΑΛΛΟ ΝΑ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΜΕΓΓΕΝΗ ΤΟΥ ΛΗΣΤΡΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΕΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΑΣΦΥΞΙΑΣ !
http://arsigr.blogspot.gr/2015/06/blog-post_18.html
Τηλεφωνικές εφημερίες στην ΠΦΥ, από Νοσηλεύτριες;
« στις: 12 Δεκεμβρίου 2013, 01:04:35 »
Στην Σουηδία οι ασθενείς σπάνια έρχονται στο Κέντρο Υγείας ή στο Νοσοκομείο χωρίς πρώτα να τηλεφωνήσουν. Τις καθημερινές εταξύ 08.00 και 17.00, που είναι ανοικτά τα Κέντρα Υγείας υπάρχει σε κάθε Κέντρο Υγείας μια Νοσηλεύτρια που έχει εκείνη την ημέρα την ευθύνη να απαντά στα τηλέφωνα (οι Νοσηλεύτριες του Κέντρου Υγείας εναλλάσονται μεταξύ τους σε αυτό). Η δουλειά αυτή δεν είναι δεν είναι και τόσο απλή γιατί δεν δίνουν απλώς ραντεβού στους ασθενείς. Ρώτανε πρώτα αυτόν που τηλεφωνεί τι έχει, παίρνουν μια ιδέα του αν πρόκειται για κάτι που μπορεί να γίνει καλά από μόνο του ή με την βοήθεια απλών συμβουλών και πολύ μεγάλος αριθμός των ασθενών που τηλεφωνούν δεν χρειάζεται να δει Γιατρό. Στο Κέντρο Υγείας του Amal υπολόγισαν πριν λίγα χρόνια ότι μόνο το 50% των ασθενών που τηλεφωνούν έρχονται τελικά στο Κέντρο Υγείας για να τους δεί Ιατρός!
Η Νοσηλεύτριες στην Σουηδία έχουν Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση 3 χρόνων και όσες θέλουν να δουλέψουν στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) με καλύτερο μισθό κάνουν μια εξειδίκευση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας για άλλο 1,5 χρόνο. Τηλέφωνο πάντως μπορούν να σηκώνουν και αυτές που έχουν κάνει μόνο την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση των 3 χρόνων. Η Βίβλος τους είναι το βιβλίο “Symptom Råd Åtgärd, Handledning vid patientrådgivning” (Συμπτώματα, Συμβουλές και Λήψη μέτρων, Ένα βοήθημα στο πως να συμβουλεύεις τους Ασθενείς) του Σουηδού Γενικού Ιατρού Bertil Marklund το οποίο έχει μεταξύ άλλων αρκετούς αλγόριθμους. Ένα άλλο βιβλίο που χρησιμοποιούν συχνά και το οποίο μοιράζεται και στους ασθενείς είναι το Egenvårdsguiden (Βοηθός για αυτοθεραπεία που οι ασθενείς μπορούν να το βρουν εύκολα και από το ιντερνέτ http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Egenvard. Εννοείται ότι ανά να πάσα στιγμή έχουν την δυνατότητα να συμβουλευτούν και Γιατρό. Υπάρχουν πάντως και σχετικά Πανεπιστημιακά courses των 15 διδακτικών εβδομάδων όπως αυτό στο Πανεπιστήμιο της Uppsala, “Telefonrådgivning för sjuksköterskor” http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=3FV171&lasar=11%2F12&typ=1
Τις Καθημερινές από ώρα 17.00 έως 23.00 περιοχές που σε όγκο πληθυσμού αντιστοιχούν σε μια μέση Ελληνική πόλη (π.χ. των 50.000 κατοίκων) έχουν συνολικά μόνο 2 – 3 Γενικούς Ιατρούς που είναι σε εφημερία για λογαριασμό της Πρωτοβάθμιας ενώ φυσικά παράλληλα υπάρχουν και Νοσηλεύτριες που έχουν τηλεφωνική εφημερία. Για τα Σαββατοκύριακα και τις Αργίες αυτό γίνεται από 09.00 έως 23.00
Από τις 23.00 έως και τις 08.00 εφημερεύουν για την Πρωτοβάθμια μόνο οι Νοσηλεύτριες που είναι στα τηλέφωνα, και όσους ασθενείς είναι πολύ άσχημα τους παραπέμπουν στο Νοσοκομείο.
Παράλληλα με τα τηλέφωνα των Κέντρων Υγείας, υπάρχει επί 24ώρου βάσεως και ο Εθνικός Αριθμός 1177 όπου Νοσηλεύτριες εγκατεστημένες σε μια από τις πόλεις κάθε Νομού απαντούν επίσης σε ερωτήματα υγείας και κατευθύνουν αυτούς που τηλεφωνούν. Οι Νοσηλεύτριες που απαντούν στο 1177 έχουν δικαίωμα να κλείσουν ραντεβού στον Ασθενή στο Κέντρο Υγείας του ή και κατευθείαν στο Νοσοκομείο.
Τέλος για τα πολύ επείγοντα περιστατικά οι Ασθενείς τηλεφωνούν στον Εθνικό Αριθμό 112.
Για κάθε συνομιλία γράφει η Νοσηλεύτρια μια σημείωση περί τίνος επρόκειτο. Επίσης όλες οι συνομιλίες μαγνητοφωνούνται.
Πάντως γίνονται στατιστικές από ποιά Κέντρα Υγείας προέρχονται οι ασθενείς που καταλήγουν τελικά σε Γιατρό μετά τις 17.00 και για κάθε ένα από αυτούς τους ασθενείς πρέπει το Κέντρο Υγείας από το οποίο προέρχεται ο Ασθενής να πληρώσει κάποιο πρόστιμο. Αυτό γίνεται για να κάνουν τα Κέντρα Υγείας να εξυπηρετούν όσο το δυνατόν καλύτερα τους ασθενείς τους κατά την διάρκεια της ημέρας.
Είναι ίσως προκλητικό να γράφει κανείς τέτοια πράγματα στην Ελλάδα με τους 70.000 Ιατρούς πολλοί από τους οποίους υποαπασχολούνται, παρόλα αυτά νομίζω ότι είναι χρήσιμο να ξέρουμε τι γίνεται αλλού.
Την 24ωρη κάλυψη από την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας δεν την αντιλαμβάνονται σε όλες τις χώρες με τον ίδιο τρόπο.
Αργύρης Αργυρίου,
Γενικός Ιατρός,
www.argiriou.se